Η ΣΤΑΥΡΙΚΗ ΘΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΥ ΕΙΣ ΤΗΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΝ ΤΕΧΝΗΝ

Σχόλια ες τν Σταύρωσιν τς . Μονς Δαφνίου

Το κ. Κωνσταντίνου Δεληγιάννη, Δρος Φιλ.

Καθηγητο Βυζαντινς ρχαιολογίας κα Τέχνης

 

 

1.  Θεολογία τς Σταυρώσεως 

  Τ Πάθος το Χριστο εναι να στορικ γεγονός, πο συνέβη κατ τν γεμονία το Ποντίου Πιλάτου. π τος χρονογράφους κα τος ερος Εαγγελιστς δίνεται μεγάλη σημασία στ στορικ γεγονς τς Σταυρώσεως. μως δν πρόκειται γι νάμνηση νς στορικο γεγονότος, λλ ταυτίζεται οσιαστικ μ τ θριαμβευτικ νίκη το Κυρίου ναντίον το διαβόλου, το θανάτου κα τς μαρτίας. Στν μυστηριακ χρο τς κκλησίας, προσωπικ μέθεξη το Πάθους κα το Σταυρο το Χριστο συνιστ τν δύναμη το μυστηρίου το Σταυρο κα τς ναστάσεως το Χριστο1.

  Στν θαυμαστ Κανόνα το Μεγάλου Σαββάτου, τονίζονται τ ξς διαφωτιστικά: «Δι θανάτου τ θνητόν, δι ταφς τ φθαρτν μεταβάλλεται· φθαρτίζει γρ θεοπρεπέστατα, ποθανατίζων τ πρόσλημμα». Κύριος δηλαδ μετέβαλε δι το θανάτου τ θνητν κα δι τς ταφς Του τ φθαρτ τς νθρώπινης φύσεως, δίνοντας τ δυνατότητα στν νθρωπο, πο νώνεται μαζί Του ν μεταβάλει κα κενος τ δική του φύση. Δι τς θυσίας το Χριστο νικήθηκε διάβολος κα θάνατος. νθρωπος λευθερώθηκε π τν κυριαρχία του κα πέκτησε κοινωνία μ τν Θεό.

  ερς Νικ. Καβάσιλας τονίζει χαρακτηριστικ « Χριστς προσέφερε τ Πάθη Του στν νθρωπο, γι ν γοράσει τ θέλησή του» κα γιος Γρηγόριος Θεολόγος πισημαίνει μφαντικ « Χριστός, φο λευθέρωσε τν δμ π τν διάβολο κα τν θάνατο, δωσε τ δυνατότητα σ κάθε νθρωπο, μ τ δική Του δύναμη ν τν νικήσει στ ρια τς προσωπικς του ζως. Δν μπορομε ν νικήσουμε ν δν νισχυθομε π τν Σταυρ το ναστάντος Κυρίου κα Λυτρωτ μας. γιος Γρηγόριος Παλαμς ναφέρει χαρακτηριστικά: «Κάποιος ρώτησε ερωνικ ναν π τος μεγάλους θεοφόρους πατέρες τς κκλησίας, ν πιστεύει στν σταυρωμένο, κα γιος πατρ πάντησε «βεβαίως πιστεύω σ’ Ατόν, πο σταύρωσε τν μαρτία κα τν θάνατο» (Ε.Π.Ε., τ. 9, σελ. 285).

 

  Σταυρς εναι σημεο θριάμβου κα δόξης. Τ δένδρο τς ζως φυτεμένο στν κπο το Παραδείσου. Γι’ ατ κα ρθόδοξη γιογραφία ντικατέστησε ρ­θοφρόνως, πως πογραμμίζει μεγάλος γιογράφος Φ. Κόντογλου2 τ ρχικ τν λέξεων ησος Ναζωραος Βασιλες ουδαίων, μ τ φράση Βασιλες τς δόξης. φο σταυρωμένος εναι κα βασιλες τς δόξης, σημαίνει τι κα Σταυρς εναι θρόνος το βασιλέως τς δόξης. πόστολος Παλος, γράφει μφαντικ « Χριστς κύρωσε τ χρεωστικό μας γγραφο, προσηλώσας ατ τ Σταυρ, πεκδυσάμενος τς ρχς κα τς ξουσίας δειγμάτισεν ν παρρησία θριαμβεύσας ατς ν ατ» (Κολοσ. β 15). Γι τος ρθοδόξους Σταυρικ θυσία το Κυρίου εναι μυστήριο, βίωση τς γάπης το Θεο, μέθεξη τς καθαρτικς κα θεοποιο νεργείας το Θεο. Πολ διαφωτιστικ μ βαθύτατη θεολογικ σημασία εναι σα γιος πατρ ωάννης Δαμασκηνς ναφέρει γι τ Σταύρωση το Χριστο, « Θες παθε ν σαρκί, παθε Θες στν σάρκα, πο προσέλαβε π τν Παναγία, δηλαδ σάρκα το Θεο Λόγου παθε κα σταυρώθηκε, χωρς ν πάθει τίποτα θεότητα»3. «Ε γρ κα πέπονθέ Σου τς σαρκς χοϊκ οσία, λλ’ Θεότης παθς διέμεινε» (Τροπ. Κανόνας Μ. Σαββάτου).

  Μ τ Πάθος το Σταυρο Χριστς ποδείχθηκε πραγματικς ατρς λων τν νθρώπων, τν ναζητούντων Ατόν, φο θεράπευσε λα τα δεινά, πο πισώρευσε στ νθρώπινο γένος παρακο το δάμ. π. ουστνος Πόποβιτς γράφει γι τ Σταύρωση τ ξς θεόπνευστα: «Ποτ δν δειξαν ο νθρωποι τόσο μίσος πρς τν Θεν σο ταν τν σταύρωσαν. Κα ποτ δν δειξε Θες τόσην γάπη πρς τος νθρώπους, ταν σταυρώθη κα νέστη. Ο νθρωποι θέλησαν ν καταστήσουν τν Θε θνητόν, λλ’ Θες δι τς σταυρικς θυσίας κα νάστασής Του κατέστησε τος νθρώπους θάνατους» (νθρωπος κα Θεάνθρωπος).

 

2) Εκονογραφία τς Σταυρώσεως το Κυρίου ρχίζει π τν Στ αώνα  

  Στν ρχ λιγοπρόσωπη κα στ συνέχεια πολυπρόσωπη, γιογραφεται κυρίως στ σταυρ τν καμαρν το κυρίως ερο Ναο. λιγοπρόσωπη, ργο το 11ου αώνα, εναι Σταύρωση στν ερ Μον Δαφνίου, λίγα χιλιόμετρα π τ κέντρο τν θηνν. Στν σόρροπη σύνθεση λληλουχία μορφν κα στοιχείων, μ ρχ κα πέρας τν σταυρωμένο, ξυφαίνει δεσμος μυστικς εκοσμίας μ χρυσ κα γαλάζιο. Τν Βασιλέα τς Δόξης θρηνολογον γγελοι, τώρα κατεστραμμένοι, που το νς μόλις διακρίνεται τ κυματιζόμενο μάτιο. Στ χρυσ φωτοστέφανο διακρίνονται διαυγες κτίνες, πο γίνονται μ τεχνικ γνωστ π εκόνες τς ερς Μονς Σιν.

  Κάτω, Παναγία λεπτοφυς κα ψηλή, στν ξιοπρέπεια το θρήνου της σφραγισμένη σν στήλη, στέκει κατάκλειστη στ σκοτειν γαλάζιο μαφόριο, που τρέχει πολυσπαστ χρυσ κροσσωτ παρυφή. Κα Μαθητς γαπημένος, πέναντι, παραδίνει στ λύπη τ μήχανο κάλλος τς νιότης, μ πλατιές, χαλαρς καμπύλες, πο κυκλώνουν τ φωτεινό του μάτιο. Διανοεται περισσότερο τ γιο Πάθος, ν Παναγία τ ζε, πονάει ς νθρωπος γι τ Παιδί Της κα γι’ ατ χει τ διάθεση ν κινηθε πρς Ατό. Λυτρωτς Χριστς χει μισόκλειστα τ μάτια Του κα δν ποκλείεται ν κοιτάζει τ Μητέρα Του, πο χει τ μάτια της στυλωμένα πάνω Του.

  Βλέποντας κα μελετώντας τ ργο, ο σκέψεις μας κα ο σύνειδες ναταραχς μς δημιουργον λυγμος κα τρόμους σιωπηλο δέους, κυρίως νάβλυση το Αματος, πο πρξε «σημεον ζως αωνίου» «τν κ τς Τιμίας πλευρς Του ξ Αματος κα  δατος κρσιν… τις ες ζωοποίησιν παντς το κόσμου ξεχύθη» (32ος Κανν τς Πανθέκτης Συνόδου). Τ βάρος, κλίμακα, τ χρώματα, ο συμβολισμο τς παράστασης, συνεργάζονται γι ν ποβε στ ασθημα νόημα κα πς τ ποκαλυπτικ νοήματα γίνονται φτερ τς φαντασίας, γι ν νεβομε σ πέροχα πνευματικ ψη. σύμμετρη σύνθεση ποδίδει κωνσταντινουπολίτικο πόδειγμα. λεπταίσθητη, κλασικίζουσα τέχνη της μ τς ψηλς κορμοστασιές, τ σταθερό, γρήγορο κα κριβολογημένο σχέδιο, ζωηρ πτύχωση στ φορέματα, πο νατέμνει μ μαεστρία γραμμς τν κίνηση, τν ρεαλιστικ κα συγχρόνως ποβλητικ φωτισμ τν προσώπων κα δηγε σίγουρα στς γιογραφικς λεπτομέρειες το μεγάλου ργαστηρίου τς Βασιλεύουσας. Λιτ ργο, δν χει τίποτα τ περιττό, νομίζω τι Σταύρωση το Δαφνίου ναπαριστ σπουδαία στιγμ στ δομ τς πρώϊμης Βυζαντινς τέχνης. δ γιογραφία ξιστορε τέλεια τ νθρώπινο πάθος, πως λέγει Μέγας Βασίλειος: « γρ λόγος τς στορίας δι τς κος παρίστησι, τατα γραφικ σκοπσα δι μιμήσεως δείκνυσιν» (P.G. 31.507), γι ν συμπληρώσει κα γιος ωάννης Χρυσόστομος «θεωρ τν σταυρωμένο Χριστ κα βλέπω τν Βασιλέα»5. σταυρωμένος το Δαφνίου δν χει συσπασμένα κα ζαρωμένα χέρια. Περισσότερο π τν δύνη το μαρτυρίου, κυριαρχον βασιλικ μεγαλοπρέπεια κα γαλήνη: γιάζει τ μάτια ατν, πο βλέπουν κα ψώνει τν διάνοια στ μυστικ θεογνωσία6. Τ χέρια πλατι νοιχτά, κεφαλ γέρνει στ πλάϊ κα διακριτικ κάμψη το σώματος ποδηλώνουν τν πλήρωση τς Σταυρικς θυσίας, πο συνοψίζεται στ «Τετέλεσται» (ωά. 19, 30) στ «καγ ν ψωθ κ τς γς, πάντας λκύσω πρς μαυτόν. Τοτο δ λεγε σημαίνων ποί θανάτ μελλεν ποθνήσκειν» (ωα. 12,32). σταυρικ θυσία κα Σταυρς το Θεανθρώπου εναι τ ργανο κα τ σημεο, μ τ ποο Καινς δάμ, Χριστός, πελευθερώνει τν κόσμο π τ σκοτάδια το θανάτου κα πιτρέπει τ μεταμόρφωσή του. σωτερικ συντριβ συντρέχει τν θεατ ντικρίζοντας τ ριστούργημα ατ τς βυζαντινς τέχνης. Θεολογία δωσε τ θέμα στ σύμβολα, λλ τ μεγάλο ταλέντο το γιογράφου τς Βασιλεύουσας, τ συλλαμβάνει κα τ παριστάνει ς περιεχόμενο κα ς μορφή. Δείχνει τν ξαιρετικ ποιότητα τς ψηφιδογραφίας το ΙΑ αἰῶνος. Σταύρωση το Χριστο, φωταγώγησε τν κόσμο μ τν σωτήρια λήθειά της, κανε λους τος νθρώπους δελφος κα τος πογόνους το δμ παιδι το Θεο, γαπημένα κα διαλεχτά.

 

ποσημειώσεις:

1. εροθέου Βλάχου, Μητροπ. Ναυπάκτου, γίου Βλασίου, Δεσποτικς ορτές2 1998, σελ. 325 κα ξς. νδελεχς νάλυση.

2. Φ. Κόντογλου: κφρασις τς ρθ. Εκονογραφίας, τ. Α, σελ. 174, θναι 1960.

3. γίου ωάννου Δαμασκηνο, P.G. 49, 413.

4. Κ. Καλοκύρη, «ορτα δώδεκα», Θ.Η.Ε. Τόμ. 5, σ. 2751 κα Groudijs, L’ iconographie Byzantine du Crusifie mort. Sur la croix, Bruxelles 1948.

5. γίου ωάννου Χρυσοστόμου, PG 49, 413.

6. γίου Γρηγορίου Παλαμ, μιλ. 53, PG 91, 1125 κα Συνοδικν Κυριακς ρθοδοξίας.

 

ΜΕΛΕΤΙΟΣ ΑΠ. ΒΑΔΡΑΧΑΝΗΣ
ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ

Κορυφή