Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΕΛΛΗΝΑ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΠΟΥΣ ΤΟΥ 1940

   Κατ τν πίσημο ορτασμ τς 28 κτωβρίου (2009) στ Τοσίτσεια Σχολεα κάλης, καθηγήτρια κ. Ν. νέστη - Κορναράκη τόνισε τ ξς:

 

  πέτειος λοιπν κα φέτος τς ρωικς ντίστασης το λαο μας στν φασιστικ ξονα τς Γερμανίας κα τς ταλίας, ταν κενο τ πρωϊνό τς 28ης κτωβρίου το '40 πληροφορήθηκε τν κήρυξη το πολέμου. τσι συγκεντρωθήκαμε κα μες σήμερα, π χρέος ερό, ν τιμήσουμε ατ τ μεγάλο ΟΧΙ το θνους στν σοπέδωση ξιν κα προσώπων. λλ κα ατ τ μεγάλο ΝΑΙ το θνους στν πρόκληση τς στορίας. Γι ν τιμηθον, μως, τ μεγάλα ΟΧΙ, πως κα τ μεγάλα ΝΑΙ, πάνω π τ συγκίνηση κα τν νατριχίλα, γι τ κατορθώματα το γένους μας κα τ προσκλητήριο τν νεκρν, παιτεται συμμετοχ στ μνήμη κα τ βίωμα.

  ν λοιπν συγκεντρωθήκαμε σήμερα, γι ν τιμήσουμε μέσα π τν ψυχή μας κείνους πο μ τς πράξεις  τους τίμησαν κάθε μεταγενέστερη γενιά, κα μαζί της μς, πρέπει, δίχως μφιβολία, ν πιστρέφουμε στ «ρωικ κα πένθιμο» χθές, γι ν γνωρίσουμε τς ξίες, πο διναν δύναμη στος λληνες ατούς. Ποις ρετς τος διέκριναν κα θ μπορούσαμε ν τς κάνουμε δικές μας, ποις δυναμίες τος ταλάνιζαν, γι ν τς παραμερίσουμε κα μες, ποι πρξαν οσιαστικά τ πραγματικ πλα μ τ ποα πολέμησαν κα νίκησαν ο  λληνες, στε ν μιλμε γι πος κα γώνα ψυχς;

 

  Πράγματι! Κανες δν θ μποροσε ν σχυριστε τι πολιτικ κατάσταση στν τόπο ταν δανικ πρν τν κήρυξη το πολέμου. δη π τ 1936 στν ξουσία βρισκόταν δικτάτορας Ι. Μεταξάς. λας ντιμετώπισε ρχικ μ ερωνεία τ νέα κατάσταση. ταν, μως, ργότερα ρχισαν ο πολιτικς διώξεις κα ο ξορίες, ταν φανερ τι θ ξεσποσε πολιτική, λλ κα κοινωνικ ναταραχή. Μικρ χώρα λλάδα, πολλ προβλήματα. δη, εσοδος 1,5 κατομμυρίου προσφύγων μετ τ 1922 εχε τροποποιήσει τν κοινωνικ σύνθεση κα κοντ στς παλις κα νερχόμενες στικς - κατ μίμηση στικς- τάξεις, εχε κάνει ασθητ τν παρουσία του βαρύνων ρόλος τς ργατικς τάξης. ν κα παραδοσιακ γροτικ κοινωνία λλάδα, περνοσε πλέον π τν προβιομηχανικ στ βιομηχανικ κοινωνία.

  στόσο παρατηρε Γιργος Θεοτοκς τ Νοέμβριο το 1940: « χθρς δν μς ξερε. Δν ξερε τ Εκοσιένα, τ πνεμα κα τν θικ ζωή μας, δν ξερε τ Σολωμό, τν Κάλβο, τν Κοραή, τν Ψυχάρη, τος πυρπολητές, τος εζώνους... Θ κάνουμε τν πόλεμο ς τ τέλος, ς τς σχατες συνέπειές του. Τ πήραμε πόφαση λοι μαζί, π τν πρώτη στιγμ μ μι σκέψη, μ' να νστικτο, ο βουνίσιοι, ο καμπίσιοι κι ο κάτοικοι τν πόλεων κι ο θαλασσινοί, ο παλαιο κι ο νέοι, ο συντηρητικο κι ο ριζοσπαστικοί, ο ποιητς κα ο ργάτες. Δ θ ζητήσουμε νακωχ γι ν σώσουμε τ σπίτια, κα τ ργοστάσια, οτε κν γι ν σώσουμε τ κεφάλι μας πο κινδυνεύει. Δ θ νοσταλγήσουμε τς μικρς πολαύσεις τς τομικς ετυχίας, θ πομε: τιδήποτε ξν π τ δουλεία κα τν τιμία».

  «Τ πήραμε πόφαση λοι μαζί»! Πς κοινωνικ ναταραχ το '36 - '40 γινε «λοι μαζί»; Πς «συντηρητικς» γινε δελφς μ τν «ριζοσπάστη» κα «ργάτης» μ τν «ποιητή»; Δν σοπεδώθηκε βεβαίως καμι δεολογικ μορφωτικ διαφορά, γιατί ο λόγοι ταν βαθύτεροι: «Δ θ νοσταλγήσουμε τς μικρς πολαύσεις τς τομικς ετυχίας». Τς τομικς ετυχίας ,πο μεταβάλλει τ πρόσωπο σ τομο κα διαλύει τν κοινωνία γάπης σ μονάδες ξουσίας! Τ κοινοτικ στερεότυπα το τόπου δν εχαν προλάβει κόμα ν πονευρωθον π τ νέα στικ μοντέλα πόλεων κα κάθε λληνας ταν πρόθυμος ν θυσιάσει τ λίγο πολύ τς τομικς ετυχίας του γι τ σύνολο. πως παρατηρε λλωστε καδημαϊκς Περικλς Θεοχάρης, «Τ τί πακολούθησε (τς πρόσκλησης γι πιστράτευση) δν περιγράφεται.  νθουσιασμς σν πρόσκληση γι ξεφάντωμα. στορία δν ταν πι να μάθημα, γινόταν μι πράξη ζως. ... πόηχος τς γουροξυπνημένης πόλης δειχνε καθαρ πς συμμετοχ στν νθουσιασμό, ταν παλλαϊκή. ...Εχε ρθει ρα ν κτελέσουμε τ ερ χρέος μας, πως μς τ παγόρευαν αἰῶνες στορίας».

  « στορία δν ταν πι να μάθημα, γινόταν μι πράξη ζως»: λληνας στεκόταν στ κατώφλι τς στορίας μ εθύνη, νότητα κα μοψυχία. Καταλαβαίνουμε λοιπν τι κενο, πο νωσε 9 κατομμύρια διαφορετικος κα ξένους μεταξύ τους νθρώπους σ μι γροθι δν ταν να «ξαφνικ» π τ πουθεν νστικτο ατοσυντήρησης στω τ πεσμα, πο χαρακτηρίζει τν λληνα, λλά, πως ναφέρει κα Εάγγελος Παπανοτσος ταν «τ στορικ ποσυνείδητο, πο γρυπνοσε τν ρα πο λας δινε τν ντύπωση τι κούει πρόθυμα τς νέες παγγελίες κα τι παρακολουθε μ πάθεια τν πυρκαγι ν πλησιάζει λοένα  πρς  τ  σύνορά  του·   λας  βρέθηκε  ψυχικ  τοιμος  κα κινητοποιήθη σν νας νθρωπος γι ν' ποκρούσει μ πεσμα κα μ γενναιότητα τν εσβολή». Γιατί, «μογνωμέον λληνικν οδν ατ θνος περιγίγνεται»: ταν μογνωμον ο  λληνες, ταν δν διχάζονται, κανένα θνος κα κανένας λας δν μπορε ν τος καταβάλλει κα ν τος ξεπεράσει, πως χιλιάδες τώρα χρόνια χει πισημάνει ρόδοτος.

  τσι, νθρωποι τς καθημερινότητας προσέλαβαν μυθικ διάσταση, περιγέλασαν τν θάνατο· μειναν «κίνητοι, καρφωμένοι πάνου σ' ατ τ μεγάλα χιονισμένα βουν τς λβανίας» πως γράφει Στέλιος Ξεφλούδας. Αταπάρνηση, ατοθυσία, ασθηση δικαιοσύνης, νότητα, μοψυχία, δελφοσύνη. ρετς μοναδικς γι τν πιβίωση νς θνους. ρετές, πο ντλοσαν να μεγάλο κα σημαντικ μέρος το νοήματός τους π τν πίστη στν Χριστ κα τν Παναγία. Πίστη, πο γιγάντωσε τς ντοχς κα τς δυνάμεις νθρώπων καθημερινν, γι τς σιδερόφρακτες στρατιές, μικρν κα σήμαντων.

  Γράφει Γ. Δασκαλάκης στ ρθρο του «Ο σήμαντοι στν γώνα»: «Πρτα πρτα (μς διναν δύναμη) ο πίστεις μας. Πιστεύαμε κα δν κρύβαμε τν πίστη μας. Πιστεύαμε στν Θεό, τν Παναγία, στν λλάδα...». Δν ταν λαφροΐσκιωτοι μόρφωτοι. Γεώργιος Βλάχος γράφει χαρακτηριστικ «Τί θ γίνει; ,τι θέλει   ψιστος κα ,τι χει ποφασίσει βρισμένη Παναγι τς Τήνου. Θ νικήσωμεν». Ο μφανίσεις τς Παναγίας στ βουν τς Πίνδου λλωστε καναν κα τν τότε γγλο πρεσβευτ στν λλάδα Michael Palairet ν ποστείλει στ πουργεο ξωτερικν τς γγλίας μία πιστολ συνέχεια μίας προηγούμενης στν ποία ναφέρει «τι πίστη στν θαυματουργ πέμβαση τς Παναγίας χει γίνει τώρα πεποίθησις κα πάρχουν ναρίθμητες στορίες τς παρουσιάσεως τς Ελογημένης Παρθένου ες στρατιώτας ες τ μέτωπον...πράγμα, πο χι μόνον νωσε τν λλάδα, τν βοήθησε π τν ρχ μ τν πεποίθησιν τι τ πλα της βοηθοντο θαυματουργικς, μι πεποίθησις ποία ες ατν τν χώρα τν σχυρν κα βαθέων θρησκευτικν παραδόσεων χει νεκτίμητη ξία».

 

   λλ κα ο πλο φαντάροι στ μέτωπο στηρίζονταν χι μόνο π τν πίστη τους, λλ κα π τος στρατιωτικος ερες, πο ζοσαν μαζί τους κα τος μψύχωναν μ τν Θεία Κοινωνία κα τν προσευχή. Θυμται κάποιος φαντάρος:

  «Κεράσοβο Πωγωνίου...1940. Στς 11 περννε εροπλάνα (ταλικ φυσικ) κα βομβαρδίζουν σν δαίμονες πάνω π' τ κεφάλια μας. Ο βόμβες λυσσνε, μ πέφτουν πι πέρα μς στ χαράδρα. Τ νύχτα, ν κοιμόμαστε σ μι μικρ κκλησιά, ρθαν μέσα κάτι στρατιτες κα στριμωχτήκανε κοντά μας.  βρεχε Θεός, πνος ρθε γρήγορα κι λη νύχτα νιώθαμε ζεστασιά. Τν αγ πο ξυπνμε βλέπουμε ν μπαίνει μέσα νας νέος παπάς, μούσκεμα π τν βροχή. πορομε κα μαθαίνουμε κάτι τ πρωτάκουστο. παπς εχε ρθει μ τος λλους στρατιτες κα βλέποντας τόσους σ να πολ στεν χρο, γι ν μή νοχλήσει κανέναν, προτίμησε ν μείνει λονυχτς ξω πό τ κκλησάκι, χωρς ντίσκηνο. Μόλις τν βλέπουμε σ' ατ τν κατάσταση, σηκωνόμαστε λοι ρθο κα σκύβουμε μπροστά του. κενος κάνει τ σταυρό του, μς καλημερίζει, νάβει να κερ κα προσεύχεται μπροστ στν εκόνα το Χριστο γι τν ερήνη το κόσμου κα τν γάπη νάμεσα στος νθρώπους. Τν νιώθουμε σν Χριστ κα τν βάνουμε γι πάντα στ κατάβαθα τς ψυχς μας. Μετ πο βγήκαμε, τραβάει μερικος στρατιτες γι τ χωρι Περιστέρι, χωρς ν φτάσει μως ποτέ. Μι χθρικ βόμβα τν βρίσκει στ δρόμο κα τν ρίχνει κάτω νεκρό. ταν πι γιος παπς κι νθρωπος πο πάντησα στ στράτα τς ζως μου».

 

  λλ τ χρόνια περνον κα μνήμη μβλύνεται. Κα νθρωπος ξεχν κα παραιτεται. Τν προσελκύει περισσότερο τομικ πολαυση π τ θυσία. καθημερινή του ζω συνθλίβεται σ μι μίζερη πραγματικότητα πο δημιουργε νάγκες κα γενν πιθυμίες. Προτιμ ατ τν κονσερβαρισμένη ζωή, πο ζει θάνατο κα πεχθάνεται τν δέα μις δέσμευτης ζως, πο δ λογαριάζει τν ποψία το θανάτου. Δν πορρίπτει τν δέα τς πανάστασης, λλ δν τ βλέπει κα ς τρόπο ζως, παρ μόνο σν χρήσιμο ργαλεο: ἐὰν εναι καλς καιρς θ γίνει χωρς προβλήματα. ν μως βρέχει, τότε θ γίνει σ σκεπαστ μέρος!

  γγελος Σικελιανς στ ποίημά του «Γράμμα π τ μέτωπο» ναρωτιέται, λλ κα νοερ φαίνεται ν ρωτάει κα μς σήμερα: «Εστ' τοιμοι δν εστε ν τ δεχτετε τέτοιαν νοιξη... βγαλμένη π' τ καμίνι τς μάχης, π' τς μάχες πυρωμένη»; Κα συνεχίζει μ σκεπτικισμό: «Μ ο λλοι; κόμα εναι πολλο ατο κάτου; Ατοί, πο στ ζεστό τους τ κρεβάτι τρεμολογν ν νειρευτον τ χιόνι, μ π' τ παχι τ στρώματά τους ξάφνου πετινται σ βρυκόλακες, ν μπονε στ ψεύτικό τους τάφο, ν γλιτώσουν μίαν ρμη ζωή, πο ο διοι ρίζοντές της πλατύτεροι π' τν τάφο ατ δν εναι; Ατο πο τρέμουνε το λαο τ γλώσσα σν κουσμα σειρήνας;»

  «Τν πόλεμον ατν δν τν ζητήσαμεν, δν τν προεκαλέσαμεν, δν τν θελήσαμεν. Μς πεβλήθη κατ τν χυδαιότερον κα τν σκαιότερον τρόπον» σημείωνε Γεώργιος Βλάχος στ ρθρο του «Τ στιλέτον» στς 29 κτωβρίου 1940. σύγχρονος νθρωπος χει παραδώσει τν αυτ του αχμάλωτο σ δεσμεύσεις πολ χειρότερες π μι αχμαλωσία σ καιρ πολέμου!

  Γράφει Σεφέρης: «Στς 3 κα μισ μι φων π τ τηλέφωνο μ ξύπνησε «χουμε πόλεμο». Τίποτε λλο, κόσμος εχε λλάξει. αγή, πο λίγο ργότερα εδα ν χαράζει πίσω π τν  μηττό, ταν λλη αγή, γνωστη. Περιμένει κόμη κε πο τν φησαν. Δν ξέρω πόσο θ περιμένει, λλ ξέρω πς θ φέρει τ μεγάλο μεσημέρι».

 

   2009 κα προχωρμε! Μς περιμένει κόμη ατ αγή; Πόσο κα πς λλαξε π τότε κόσμος; λλάζει κόσμος δίχως Παιδεία; Πολ εστοχα προβληματίζεται καθηγήτρια Μερόπη Σπυροπούλου στ ργο της «Στν ποποιία το 1940-41 μ πίστη» γι τν ρόλο τς ληθινς Παιδείας, ατς τς ψυχς ς προπαρασκευς γι γνες κα μάχες νικηφόρες στ ξω μας, λλ κα στ μέσα μας: «Πς γίνεται ν μ χουμε κόμα συνειδητοποιήσει ς κοινωνία πς ληθιν Παιδεία σημαίνει τ ν προσπαθες ν γίνεσαι καλύτερος νθρωπος παλεύοντας μ τν διο σου τν αυτό, παλεύοντας οσιαστικ γι θικ ατοβελτίωση; Πς καλύτερος δν εναι μόνο ατς πο παράγει κα πολαμβάνει τ λικ γαθ ....λλ ατς πο χαίρεται ν δημιουργε κα ν προσφέρει μ Θεμέλιο τν Πίστη τ δανικ κα τς διαχρονικς ξίες;».

  σως μόνο τότε ν μπορομε μ ελικρίνεια ν σκύψουμε μέσα στν αυτό μας γι ν κοιτάξουμε τς δικές μας προϋποθέσεις. Ν διαπιστώσουμε ἐὰν μπορομε ν ρθρώσουμε τ δικά μας ΟΧΙ κα τ δικά μας ΝΑΙ, ταν τ παιτήσει κατάλληλος καιρός. Γι' ατ τελειώνοντας πευθύνω σ σς, τ παιδιά μας, τος νέους κα τς νέες μας προσκλητήριο ν ρθώσετε νάστημα σ κάθε λογς καταπατητς ξιν, κείνους πο πιβουλεύονται τν ψυχή σας, πο στρεβλώνουν τ παιδαγωγικ δεώδη, πο μφισβητον τν Πατρίδα μας. γώνας σας δν θ εναι εκολος, λλ θυμηθετε τι πάρχουν ο στιβαρο μοι τν προγόνων σας γι ν στηρίξουν τς δυναμίες σας! κενοι, πο σύμφωνα μ τν Ρίτσο δωσαν ατό, πο ριζε πάντα μοίρα τς φυλς μας: κενοι, πο «μπκαν στ σίδερα κα στ φωτιά, κουβέντιασαν μ τ λιθάρια, κεράσανε ρακ τ θάνατο ...» κα «σ κάθε βμα κέρδιζαν μι ργι ορανό γι ν τν δώσουν» σ μς κα σ σς. Καιρς το ποιεν!

 

«ΕΝΟΡΙΑΚΑ ΝΕΑ» αγίου Γεωργίου Διονύσου Αττικής, Δεκέμβριος 2009

ΜΕΛΕΤΙΟΣ ΑΠ. ΒΑΔΡΑΧΑΝΗΣ
ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ

Κορυφή